Geld kun je niet eten

Een bordje middenin de natuur in Sri Lanka.

Onbegrepen geldcirculatie

Dit verhaaltje laat zien, wat de werkelijke bedoeling van geld is: een ruilmiddel en niet een middel om vanuit rente te vermeerderen. Rente is een middel dat geweld brengt, omdat het ons vanuit begeerte blind maakt voor de gevolgen in de realiteit voor de samenleving van mens en natuur.

Damaris Mathijsen

Maak de aarde vrij: de aarde als gemeenschappelijk belang in plaats van particulier bezit, volgens Damaris Matthijsen

Jonathan Jarvis

The crisis of credit visualized

Marijn Poels

The uncertainty has settled:
documentaire over klimaatverandering

‘After eight years of travelling through conflict and poverty zones, Marijn Poels – a progressive filmmaker/journalist – decides to take some time off. In the Austrian mountains no less. It confronts him unexpectedly with the roots of agriculture and its modern day perspective. Globalisation and climate politics are causing radical changes such as farmers becoming energy suppliers.

But the green ideology raises questions. The scientific topic of climate change has now become incontrovertibly a matter of world politics. Poels faces a personal conflict. Are we doing the right thing?’

Zoals de Duitse kleine boer in het begin vertelt: “Laten we niet over politiek praten: het is niet leuk meer. We worden gestraft voor ons werk met steeds meer verboden en regels. De EU heeft het voortbestaan van de cultuur en gezelligheid onmogelijk gemaakt.” Boeren kunnen door de hoge kosten bijna niet verder.

Wanneer je boven omschreven film gezien hebt, en je bent boer, dan ga je zien hoe grotesk en wereldvreemd de regels van Europa zijn die op onze schouders worden gelegd. Dan begrijp je de noodzaak van het maken van een plan. Van een gezamenlijk plan om een eigen weg te gaan om te zorgen dat we met elkaar te eten en te drinken hebben, op eigen kracht, in de naaste regio van onze woonplaats. Dan ga je inzien dat het geen zin heeft om nog langer volgens de opgelegde regels proberen te werken en te leven. “Voedsel is er niet meer. Er komt iets voor terug dat ons totaal vernietigt, het is een catastrofe,” aldus Frits in de film.

Je ziet dat het een diffuus geheel wordt met alle reddingsoperaties, terwijl intussen de hele omgeving eruit gaat zien als een groot veld vol zonnepanelen, windmolens, weg oude gebouwen en boerderijen en hun historische positie als voedselpunt in de naaste omgeving. We halen het liever bijna gratis uit de supermarkt, ook al doet die dat door het helemaal vanaf de andere kant van de wereld te halen en weten wij niet wat men dáár kan eten, van het geld dat verdiend wordt met het opgraven van grondstoffen. Klimaatvoorspellingen worden jarenlang gebaseerd op computermodellen, die niet met de observaties in de werkelijkheid worden gecheckt (volgens Freeman Dyson): omdat alles nu politiek is geworden, zegt hij, is het geen wetenschap meer.

Is dat oogkleppen op houden en ons dwingen om die op te houden niet gewelddadig en inhumaan?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: